divendres, 27 d’abril del 2012

25è Aniversari Escola Municipal de Mares i Pares


Fulletó dia internacional de les famílies

Aquest curs 2011-2012 celebrem el 25è aniversari de l’ Escola Municipal de mares i pares, entre el 13 i 15 de maig (dia internacional de les famílies) es duran a terme diferents actes per commemorar aquest aniversari.

En el marc del Dia Internacional de les Famílies el 13 de maig a les 12 hores a la plaça Francesc Macià s’ iniciaran els actes amb tallers , activitats i animació per les famílies amb la implicació de les AMPA de la ciutat. Seguidament el 15 de maig a les 18 hores al Castell es realitzarà l’acte més institucional amb la participació de les AMPA i persones que al llarg de la vida de l’Escola Municipal de Mares i Pares han estat implicades.

El curs 87-88, es va iniciar un nou recurs per la ciutadania posant a disposició de les juntes de les AMPA assessorament tècnic, formació i informació per donar suport a les famílies en la tasca d’ educar les seves filles i els seus fills.

La trajectòria de les AMPA en l’assessorament ha estat força regular en la constitució de les AMPAs, les subvencions municipals i consultes puntuals. En canvi en la formació, s’ha variat substancialment, des dels seus inicis amb petites trobades, passant per les xerrades col•loqui que es feien dins d’una escola, fins a impartir-se a les famílies de les escoles per barris.

Actualment es treballa conjuntament amb els equips directius i les AMPA de les escoles interessades a través de reunions de coordinació, en les que s’acorden quins temes són els que es creuen més interessants per les famílies i desenvolupant-les amb la col•laboració de diferents departaments de l’ajuntament i altres professionals de gabinets psicològics de la ciutat.

Aquesta metodologia s’està treballant amb els Espais Familiars i Nadó municipals, escoles bressol municipals, escoles d’ infantil i primària i instituts de la ciutat.

La temàtica que es va treballant és la següent:



• La importància de l’ adquisició d’hàbits i normes.

• Control d’esfínters.

• Gelosia, mals sons, rabietes

• Hàbits alimentaris

• Com afavorir la parla i el llenguatge

• Relació entre germans

• Prevenció i risc d’ accidents

• Les vacunes i l’ abús dels medicaments

• Les malalties dels primers anys

• Els infants de les parelles separades i la convivència a l’ escola.

• Inici de la sexualitat

• Higiene personal

• Automedicació

• Comunicació entre mares-pares i fills i filles

• Aprendre a dir NO per a poder dir SÍ

• Normes i límits

• Consumisme

• Preadolescència.

• Adolescència.

• Que és l’ autoestima ?.

• Prevenció de situacions de risc (drogodependències).

• Addicions vàries, TV. Telefonia mòbil, internet, vídeo jocs.

• Trastorns alimentaris.

• Com eduquem la llibertat.

• Hàbits d’estudi.

• Traspàs de primària a secundària.

• Afectivitat i sexualitat.

• Expressió d’ afecte dins la família i expressió d’ emocions.

• Les necessitats de les mares i els pares.

• El dia a dia amb els nostres fills i filles.

• Què passa amb els aprenentatges.

• Que entenem per disciplina.





Així s’ arriba a gran part de les famílies del municipi amb els diferents tallers i xerrades amb un gran ventall de temàtiques amb una participació inicial els primers anys de 300 persones fins a 1400 participants el curs passat.

En l’actualitat també s’estan realitzant xerrades als centres educatius relacionades amb els valors dins del programa Família i valors en el que s’ubica i podeu consultar aquest blog.










dilluns, 16 d’abril del 2012

Celebrem el Sant Jordi en família

Per Sant Jordi es regalen roses i llibres perquè és la diada del llibre a Catalunya. A les escoles, sovint amb representacions teatrals o llegint contes, recordem la llegenda de Sant Jordi i el drac.

En aquesta diada podem comprar llibres per a tota la família, per grans o petits. Volem animar a explicar contes i llegir llibres no només per aquesta diada sinó tot l’any i des del departament, recalcar la importància dels valors en l’educació i en el que llegim i expliquem a través dels contes.

Us podem recomanar els contes que vam penjar en el bloc de març referits al valor de l’esforç per a mainada i també altres contes que inclouen el valor de la coeducació o igualtat entre gèneres, a més del civisme, la responsabilitat, el diàleg, entre altres; perquè en aquesta diada els tinguem en compte a l’hora d’escollir un conte amb valors per educar els nostres fills/es.

I per aquells grans que tinguem més ganes d’aprendre coses o per a recarregar piles sobre l’educació en família també volem recomanar bibliografia amb motiu d’aquesta diada, relacionada amb la tasca d’educar en valors i amb intel·ligència emocional.

Bibliografia:

Contes per nenes i nens

Relacionats amb el Civisme:
En Teo descobreix les bones maneres: hàbits de civisme i urbanitat. Il·lustracions: Violeta Denou; textes: Isabel Martí, Modes Garcia. Barcelona Timun Mas 1995.
En Tonet i en Tinet són molt ben educats: bon dia, per favor, gràcies, Delval, Marie-Hélène Barcelona, Combel, 2003.
Tino el cochino. Roberts, David, Barcelona, RBA, 2005.
Una tarda al parc. Río, Carmina del Barcelona, Salvatella 2003.
Per què no puc fer el que vulgui? Brenifier, Oscar, Barcelona Estrella Polar, 2010.

Coneixements:
La meva llibertat i la dels altres, Labbé, Brigitte, Ed. Cruïlla, 2004.
Valors per a la convivència Pujol, E. Ed. Parramón, 2003.
Qué és la convivència? Brenifier, O. Edebé, 2007.


Responsabilitat:
Volem ser responsables, Carmina del Río, Editorial Salvatella 2003.

Contes relacionats amb la Coeducació:
La cenicienta que no quería comer perdices. López Salamero, Nunila Barcelona: Planeta, 2009.


Coneixements:
Noies i noies, la igualtat. Louart, Carina. Barcelona: Estrella Polar, 2009.
Els nens i les nenes, Labbé, Brigitte, Ed. Cruïlla, 2003.


Comunicació pares-fills
Com abordar els petits i els grans conflictes quotidians: Què puc fer?, Miguel C. Martínez López Ed. Grao, 2007.
Fem les paus: mediació 3-6 anys, Maria Carme Boqué Torremorell Ed. CEAC, 2005.

Esforç
Normas Educativas Para Padres Responsables Nan Silver Ed. Oniro, 2001.

Fills autònoms i responsables: una fita dels pares, Susanna Arànega Español, Rosa Guitart Aced, Ed. Grao, 2005.

Intel·ligència emocional
Educación Emocional: Programa de actividades para E.S.O. Pascual, V. Y Cuadrado, M. Ed. Praxis, 2001.
Educar adolescentes con inteligencia emocional. Elías, M. Tobías y Friedlander, B. Ed. Debolsillo, 2003.
Educar las emociones y los sentimientos. Segura, M. y Arcas, M. Ed. Narcea, 2003.
Inteligencia emocional infantil y juvenil. Lantieri, L. Ed. Aguilar, 2009.



Metodologia coaching:
La intervención estratégica en los contextos educativos, Andrea Fiorenza, Giorgio Nardone, Barcelona, Herder, 2008.
Niños y adolescentes difíciles Andrea Firoenza. Barcelona, RBA Integral, 2003.